Worldwebdesign draait al meer dan 2 jaar in de Google Apps Cloud. Een machtig middel om samen te werken ook op afstand. Zo werken wij regelmatig met freelancers en wat is er dan handiger dan een gedeelde map op locatie. E-mail, bestanden en de calender zijn dan gedeeld en dat geeft een hoop plezier.
Bestanden, emails etc. draaien in de cloud. Dit betekent dat de bestanden online worden opgeslagen. Voordeel hiervan is dat de bestanden nog beschikbaar zijn wanneer de lokale computer crasht. Nieuwe computer installeren, software van Google installeren en we kunnen er weer tegenaan.
Als er in het weekend gewerkt moest worden hoefde niet elke vrijdagmiddag de hele folder op een usb stick worden meegenomen maar was een korte synchronisatie met Google Drive voldoende om alle bestanden voor handen te geven.
De Drive geeft 30GB ruimte per gebruiker en maakt het mogelijk diverse folders te delen binnen een netwerk. Genoeg ruimte om alle bestanden erop te plaatsen. En is er ruimte te weinig voor ongeveer 20 euro per jaar is er al een flinke ruimte uitbreiding.
Ook het gebruik van Gmail wat er voor zorgt dat ik alle e-mail constant beschikbaar heb zelfs van enkele jaren terug zorgt er voor dat ik niet anders meer wil. Daarnaast was in het begin de handige tool Google Apps Sync voor Outlook nog erg handig. Google Apps Sync synchroniseert je contacten, e-mail en agenda met Outlook. Inmiddels ben ik zo geintegreerd met Gmail dat ik alleen nog de webmail gebruik.
Vroeger was ik vaak bezig met kabeltjes om mijn outlook agenda en de agenda op mijn mobiel bij te werken. Tegenwoordig werkt het aan beide kanten automatisch. Wat ik invoer op mijn mobiel staat met luttele seconden ook online. Met de Google agenda app is het zelfs mogelijk om een adres direct te koppelen aan Google Maps wat een bezoek met navigatie nog sneller maakt. Haast hebben we immers altijd.
Het is dus naast een product voor meerdere medewerkers ook een prachtige tool om als eenpitter / zzp-er te gebruiker. De kosten die ik maandelijks betaal zijn het genot dan ook dubbel en dwars waard. Voor een totaal van 40 euro per jaar (3,33 per maand) hoef je het ook niet te laten.
Ik heb inmiddels ook een klant op Office 365 draaien. Dit komt ongeveer op hetzelfde neer. Binnenkort ga ik hier ook een Blog over schrijven.
Wil jij meer informatie over de mogelijkheden van werken in de cloud. Neem dan contact met ons op. Met het inrichten en koppelen ben ik enige tijd kwijt maar het levert je absoluut een hoop plezier op.