Your browser does not support JavaScript!

Blog: Mooier Is niet altijd beter

Tijdens de ontwikkeling van websites heb ik regelmatig discussies met onze vormgevers. Tegenwoordig  willen vormgevers en de klant veel interactiviteit in de website genereren. Dit is natuurlijk mooi  voor de bezoeker van de website en praktisch werkt interactiviteit natuurlijk altijd goed. Echter zijn er ook enkele nadelen daardoor te veel interactiviteit mogelijk niet het gewenste resultaat oplevert.

Waar vormgevers vooral bezig zijn met de uitstraling is als technisch ontwikkelaar het ook belangrijk te kijken hoe bijvoorbeeld de zoekmachine de website scant bij het gebruik van bijvoorbeeld javascript om allerlei leuke gadgets in de website te verwerken. Het kan dan voorkomen dat een zoekrobot dit niet goed kan verwerken en de organische resultaten in de zoekmachines met vele procenten laat afnemen. Met als resultaat een flink bezoekers verlies.

Enkele jaren geleden werkte ik voor een kredietverlener die mij vol trots zijn Google resultaten liet zien. De man was inmiddels al op pensioen gerechtigde leeftijd maar nog super enthousiast en gedreven met het behalen van een mooie positie in Google. Bij veel zoekwoorden kwam hij boven de grote gevestigde namen uit (red: dsb en afab). Zijn website was echter niet om aan te gluren maar was voor het doel super effectief. Een hoge positie in Google en een hele simpele doeltreffende website zorgde voor veel aanvragen en dus omzet. 

Het leerde mij dat een website meer is dan een mooi ontwerp en gewoon effectief moet zijn. Uiteindelijk Heb ik voor hem het aanvraagformulier verder doorontwikkeld en geautomatiseerd zonder de basis van zijn website aan te raken.

Door de website vooraf te scannen met een SEO website scanner kun je een hoop teleurstellingen voorkomen. Wij gaan binnen ons bedrijf zoveel mogelijk nog steeds de discussie aan om een mooie combinatie van vormgeving en techniek te maken om uiteindelijk het beste resultaat te krijgen en het gewenste doel voor de klant te bereiken. Zowel qua functionaliteit en qua positie in zoekmachines.

 
* organische zoekresultaten zijn de zoekresultaten zonder adverteren door middel van adwords.


21 februari 2021
Door: Bob Kool
21 februari 2021
Blog: Mooier Is niet altijd beter
Tijdens de ontwikkeling van websites heb ik regelmatig discussies met onze vormgevers. Tegenwoordig  willen vormgevers en de klant veel interactiviteit in de website genereren. Dit is natuurlijk
02 februari 2021
Google zoekmachine gaat indexeren op mobiele websites leidend maken
Google gaat iets belangrijks veranderen in de zoekresultaten. Wat voor elke website belangrijk kan zijn. Websites die niet responsive zijn gemaakt kunnen hier last van krijgen. Een responsive w
28 januari 2021
Maak het de bezoeker eens even lekker makkelijk
De afgelopen jaren is er veel veranderd op internetgebied. Was het vroeger zo dat je website vooral je visitekaartje was tegenwoordig is je website veel meer dan dat. Uitstraling, content maar zeker o